ghalishoeigolbarg

کدام قالیشویی بهتر است؟ بهترین قالیشویی ها در جنوب تهران

0 گؤروش
یازار:‌

کدام قالیشویی بهتر است؟ بهترین قالیشویی ها در جنوب تهران

قالیشویی سبلان

برای پاسخ دادن به این پرسش که کدام قالی شویی بهتر است، ابتدا باید نقاط قوت یک قالیشویی خوب را بشناسیم تا با آگاهی از آن تشخیص دهیم.


کدام قالیشویی بهتر است؟ بهترین قالیشویی ها در جنوب تهران
به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا در این صفحه میخواهیم به بررسی مواردی که به ما کمک میکند تا قالیشویی بهتر را تفکیک دهیم، بپردازیم و همچنین با در نظر گرفتن این موارد، چندین قالیشویی خوب را در جنوب تهران معرفی کنیم.

نقاط قوت یک قالیشویی خوب
امروزه قالیشویی های تقریبا زیادی مشغول به خدمت رسانی هستد، که انتخاب ما را دشوار میکنند.

ما باید بتوانیم از بین همه قالیشویی هایی که تبلیغاتشان را میبینیم، بهترین آن ها را تشخیص دهیم.

این تفکیک دادن باعث میشود تا اعتماد ما نسبت به کیفیت و قیمت خدمات قالیشویی بالاتر رود و همچنین فرش هایمان در جایی مطمئن شستشه شوند.

مواردی که میتوانند نقاط قوت یک قالیشویی خوب باشد را در ادامه شرح خواهیم داد.

از مناطق جنوبی پرجمعیت تهران میتوانیم به افسریه اشاره کنیم که در آن نیاز مردم به قالیشویی زیاد است. اگر میخواهید با قالیشویی های فعال در این منطقه آشنا شوید، به صفحه بهترین قالیشویی ها در افسریه مراجعه نمایید.

قالیشویی خوب باید معتبر باشد
از مهمترین نقاط قوتی که در تشخیص قالیشویی بهتر به ما کمک میکند، مجاز و یا معتبر بودن آن قالیشویی است.

کدام قالیشویی مجاز و یا معتبر است؟

قالیشویی ای معتبر است که عضو اتحادیه صنف قالیشویان باشد؛ توضیح بیشتر اگر بخواهید، یعنی: قالیشویی مجاز زیر نظر مستقیم یک ارگان دولتی به نام اتحادیه قالیشویی میباشد.

مجاز بودن چه نتیجه ای دارد؟

شما میتوانید با خیالی راحت فرش هایتان را به آن ها بسپارید؛ یعنی مطمئن باشید که کلاهبرداری های رایج در زمینه قالیشویی برای فرش شما اتفاق نمی افتد، چرا که این قالیشویی زیر نظر اتحادیه است و شما میتوانید در صورت بروز هر آسیبی به فرشتان، شکایت کرده و آن را پیگیری کنید.
قیمت معقول و مناسب را پرداخت خواهید کرد؛ چرا که قیمت گذاری خدمات قالیشویانی که زیر نظر این سازمان هستند، مطابق با نرخی است که اتحادیه تعیین میکند که این نرخ نیز مناسب میباشد.
از نظر کیفیت شستشو و ارائه خدمات قالیشویی، اطمینان کامل پیدا میکنید؛ به این دلیل که سازمان اتحادیه قالیشویان، روی کیفیت خدمات قالیشویی و مواد شوینده مورد استفاده در آن، نظارت دارد و در صورت کوتاهی کردن قالیشویی، توبیخ خواهد شد.
قالیشویی سروش | بهترین قالیشویی در افسریه
قالیشویی ای بهتر است که از تکنولوژی نوین استفاده کند
از دیگر نقاط عطفی که یک قالیشویی میتواند داشته باشد، استفاده از تکنولوژی به روز و نوین است.

این ویژگی به این دلیل نقطه عطف میباشد که، استفاده از ماشین آلات پیشرفته دقت و کیفیت شستشو را بالاتر خواهد برد و همچینین زمان تمام مراحل شستشو (شستشو، آبگیری، خشک کردن و لول کردن) را تسریع خواهد کرد.

احترام به حقوق مشتری از الزامات یک قالیشویی خوب است
امروزه اصل مشتری مداری یکی از اصول مهمی است که در تمام مراکز خدمت رسانی باید در نظر گرفته شود. قالیشویی نیز از این قائده مستثنی نیست.

قالیشویی ای که مشتری مداری و احترام به حقوق مشتری را برای خود اصل قرار دهد، در پاسخگویی به تمام نیازهای مرتبط به قالیشویی مشتریان باید صبر و احترام را داشته باشد.

پاسخگویی، رفتار دوستانه و درک و حل مشکلات احتمالی پیش آمده از سمت قالیشویی، میتواند گویای این نقطه عطف باشد.

بهترین قالیشویی ها در جنوب تهران کدام اند؟
با توجه به مواردی که در بالا شرح دادیم، در این قسمت میخواهیم بهترین قالیشویی ها را در مناطق جنوبی تهران معرفی کنیم.

قالیشویی سروش یکی از بهترین قالیشویی ها در جنوب تهران
میخواهیم شما را با یکی از بهترین قالیشویی ها در جنوب تهران آشنا کنیم؛

قالیشویی سروش با سابقه ای بیش از 20 سال توانسته خدمات خود را طوری ارائه کند که در لیست بهترین قالیشویی ها قرار بگیرد.

همانطور که مشاهده شده، این قالیشویی در تلاش است که تمام خدمات را به بهترین روش ارائه دهد تا بازخورد بهتری از مشتریان خود داشته باشد.

این قالیشویی تمام نقاط قوتی که در بالا به آن اشاره کردیم، داراست.

* قالیشویی سروش، یک قالیشویی مجاز (عضو رسمی اتحادیه قالیشویان) میباشد که با استفاده از ماشین آلات پیشرفته و تکنولوژی نوین و همچنین با روحیه ای مشتری مدارانه، مشغول به ارائه خدمات به مشتریان میباشد.

برای بازدید از خدمات و آشنایی بیشتر با این مجموعه میتوانید به سایت رسمی کارخانه قالیشویی سروش تهران مراجعه کنید.

دیگر قالیشویی های خوب در جنوب تهران
قالیشویی شبنم
قالیشویی بوستان
قالیشویی دولت
قالیشویی آریا
قالیشویی پایتخت
قالیشویی ایرانیان

آردینی اوخو
سه شنبه 26 بهمن 1400
بؤلوملر :

طرح نظارت بر فعالیت قالیشویی‌ها در ورامین آغاز شد

0 گؤروش
یازار:‌

طرح نظارت بر فعالیت قالیشویی‌ها در ورامین آغاز شد


قالیشویی نیروهوایی

طرح نظارت بر فعالیت قالیشویی‌ها در ورامین آغاز شد

تهران -ایرنا- رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین گفت: طرح نظارت بر فعالیت قالیشویی‌های این شهرستان آغاز و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد.


حسن میرزایی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و انجام مراسم خانه تکانی، تقاضای مردم برای شستشوی فرش‌ افزایش یافته و فعالیت کارگاه‌های قالیشویی در این ایام بیشتر می شود.


وی افزود: بازرسان اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ورامین با سرکشی مداوم بر فعالیت مراکز قالیشویی در سطح شهر و منطقه چرمشهر، بر روند خدمت رسانی این مراکز از نظر کیفیت و قیمت شستشوی فرش نظارت مستمر می کنند.


ویبا بیان اینکه نرخ شستشوی فرش به صورت توافقی صورت می گیرد اظهار داشت: در این طرح تیم های بازرسی به صورت مستمر بر چگونگی عملکرد واحدهای قالیشویی نظارت داشته و با تخلفاتی نظیر گرانفروشی، تقلب، عدم صدور صورتحساب و نظایر آن طبق مقررات برخورد می شود.


وی تصریح کرد: این طرح تا روزهای پایانی اسفند ماه ادامه خواهد داشت و در صورت مشاهده تخلفات احتمالی با متخلفین برخورد خواهد شد.


وی از شهروندان خواست ضمن دقت در استفاده از خدمات قالیشویی های مجاز و دارای پروانه، در صورت مشاهده هرگونه تخلف احتمالی با سامانه ۱۲۴ تماس گرفته و مراتب را به اطلاع بازرسان این اداره برسانند.


ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.


بهترین متخصص زنان و زایمان تهران


آردینی اوخو
دوشنبه 25 بهمن 1400
بؤلوملر :

ضرورت قالیشویی و اعلاشویی فرش و موکت

0 گؤروش
یازار:‌

ضرورت قالیشویی و اعلاشویی فرش و موکت

قالیشویی نارمک

فوت و فن

در همین رابطه
چگونه طول عمر فرش خود را افزایش دهیم؟
خدمات موکت شویی محل
قالیشویی یعنی شست و شوی انواع فرش ها، قالی ها و موکت ها با آب و مواد شوینده برای رفع لکه ها، غبار ها و آلودگی ها. شستن فرش و موکت برای حفظ بهداشت و تمیزی یک عمل ضروری است. این عمل در کشور ما از رسوم دیرینه عید نوروز است. امروزه شستن فرش به صورت دستی یا مکانیزه انجام می شود. به دلیل افزایش زندگی آپارتمانی در سال‌های اخیر و بالا رفتن مشغله های روزمره و کمبود وقت، امروزه ضرورت قالیشویی و اعلاشویی فرش و موکت اکثرا به وسیله مراکز قالیشویی با استفاده از دستگاهها و شوینده های مخصوص انجام میگیرد.

همانطور که می دانیم قیمت فرش ها مخصوصا انواع فرش دستباف بسیار بالا است. بنابراین باید به نحوی شسته شوند که آسیبی به آنها نرسد و طول عمر آن ها بیشتر باشد. از طرفی بیشتر افراد از پس این کار بر نمی آیند. بنابراین کارشان را به مراکز قالیشویی می‌سپارند. در قالیشویی ها فرش ها به طریق استاندارد و اصولی شسته می شوند. با ما باشید تا کمی در مورد روش کار این مراکز برای شما توضیح دهیم.

در مراکز قالیشویی کار چگونه انجام می شود:
قالیشویی ها در اولین مرحله کار به رفو و ترمیم انواع پارگی و سوختگی فرش می‌پردازند. سپس فرش را غبار روبی می کنند. پس از آن به شستشوی فرش با آب و مواد شوینده می پردازند. در آخرین مرحله فرش را با دستگاه خشک می کنند و تحویل مشتری می دهند. در قالیشویی ها برای شستشوی فرش از سه روش سنتی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک استفاده می‌کنند.

قالیشویی در روش سنتی ابتدا فرش غبارروبی می‌شود. سپس مواد شوینده روی آن ریخته می‌شود و فرش به وسیله کارگران مرکز شسته می شود. سپس در دستگاه خشک کن خشک می شود تا سریعتر تحویل مشتری قرار بگیرد.

قالیشویی با دستگاههای مکانیزه
در روش نیمه اتوماتیک ابتدا فرش غبار روبی می شود. سپس کارگران مرکز قالیشویی با وسایلی مانند فرچه یا دیگر تجهیزات نیمه اتوماتیک، اقدام به شستشوی آن با آب و مواد شوینده می کنند. در آخرین مرحله فرش با دستگاه خشک کن خشک میشود.

در روش اتوماتیک این مراکز، همانطور که از اسمش پیداست از نیروی انسانی استفاده نمی شود. یعنی کلیه مراحل صفر تا صد شستشوی فرش به وسیله دستگاه های مکانیزه و صنعتی انجام می شود. این روش بسیار سریع تر و اصولی تر است.

لازم به ذکر است که مراکز قالیشویی به تثبیت و حفظ رنگ فرش در هنگام شستشو توجه دارند. بنابراین از مواد شوینده ای استفاده می ‌کنند که در عین پاک کردن لکه های فرش، رنگ آن‌ها را نیز ثابت نگه دارد. شوینده های مورد استفاده در این مراکز بر اساس جنس فرش، تراکم گره ها و نوع فرش هستند. همچنین خشک کردن فرش با دستگاه، باعث می شود رطوبت فرش زودتر از بین برود. بنابراین فرش آسیب کمتری می بیند، دوام آن بیشتر حفظ می شود و سریعتر در دسترس مشتری قرار می گیرد.


اعلاشویی فرش چگونه انجام می شود:
قالیشویی اعلاشویی یعنی بهترین نوع شستشوی فرش با استفاده از دستگاه های مخصوص و مواد، شامپوها و شوینده های مخصوص. در واقع در روش اعلاشویی مواد شوینده فرش بهتر و با کیفیت تر هستند و کیفیت و عمر فرش را افزایش می دهند. در اعلاشویی معمولا فرش دو بار شسته می شود و علاوه بر انجام مراحل عادی شستن فرش، فرش سفید شویی و لکه برداری نیز می شود.

معمولا روش اعلاشویی، به ‌دلیل بهتر تمیز شدن فرش ها، قالی ها و موکت ها روش بهتری است. به تبع نوع شستشو، این روش هزینه بیشتری نیز دارد.

مزایای شستشوی فرش با مواد نانو
در قالیشویی های معتبر از مواد مختلفی برای شستشوی فرش ها استفاده می شود که در حال حاضر به کارگیری مواد نانو در شستشوی فرش ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. زیرا می تواند بدون آسیب رساندن به سطح کیفیت الیاف فرش، هر نوع آلودگی را از سطح آن پاک نماید.

استفاده از مواد نانو برای شستشوی فرش مزایای زیادی به دنبال دارد که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

از مواد نانو پس از اعلاشویی فرش برای تأثیر بیشتر به کار می برند.با کمک مواد نانو هرگونه بوی بد فرش از بین رفته و سطح آن کاملاً براق می شود.
مواد نانو همه آلودگی ها از جمله: قارچ، میکروب، ویروس را از بین برده و با ایجاد یک لایه ضد حساسیت از رشد مجدد آنها جلوگیری می کند.
مواد نانو موجب شده تا در استفاده مجدد از فرش، نفوذ انواع آلودگی ها بر سطح فرش کمتر شود.

شستشوی بهتر فرش ها و قالی ها:
انواع فرش، قالی ها و موکت ها به خاطر اینکه در زیر پا قرار دارند معمولا خیلی زود کثیف می‌شوند. به دلیل نوع ساختار فرشها، باکتری ها، گرد و غبار و آلودگی ها را به راحتی در میان تار و پود های شان جا خوش می کند. این موضوع می تواند باعث بروز انواع بیماری‌ها شود. بنابراین ضرورت قالیشویی و اعلاشویی فرش و موکت حائز اهمیت می باشد. از طرفی شستشوی اصولی فرش توسط مراکز قالیشویی، باعث می شود فرش ظاهر درخشان تر و زیباتری به خود بگیرد و دوام آن نیز حفظ شود.

بنابراین پیشنهاد می کنیم برای شستشوی فرش های خود، حتما به مراکز قالیشویی معتبر و حرفه ای مراجعه کنید تا علاوه بر اینکه فرش شما به طور اصولی تمیز شود، از خدمات تعمیرات فرش نیز بهره ببرید و از آسیب به فرشهایتان نیز جلوگیری شود.

شما می توانید با ثبت سفارش آنلاین در این سایت قالیشویی ادیب، برای شستشوی انواع فرش و خشکشویی و شستشوی مبلمان، ۲۰% تخفیف بگیرید!!! اگر در سراسر تهران و کرج و تبریز زندگی می کنید. در هر ساعت از شبانه روز کافیست به سایت کارخانه قالیشویی ادیب مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید. تا از نزدیکترین شعبه برای شما سرویس اعزام شود.

مشتریان عزیز در نظر داشته باشید. که خدمات آنلاین قالی شویی از قبیل قالیشویی آنلاین و مبل شویی و خشکشویی مبلمان آنلاین با ۲۰% تخفیف ارائه می گردد. ارائه خدمات ما در سراسر تهران صورت می گیرد.



آردینی اوخو
یکشنبه 24 بهمن 1400
بؤلوملر :

کارگاه های خانگی تولید فرش حمایت نمی شوند

0 گؤروش
یازار:‌

کارگاه های خانگی تولید فرش حمایت نمی شوند

قالیشویی لواسان

اردبیل- فعال صنعت فرش دستباف گفت: متاسفانه در کشور ما به کارگاههای خانگی تولید فرش دستباف بها داده نمی شود و به همین خاطر صنعت فرش در کشور ما در حال از بین رفتن است.


حسین جهانی فعال صنعت فرش در حاشیه حضور در نمایشگاه فرش دستباف در اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه وجه متمایز فرش ایل قشقایی این است که نقشه خاصی ندارد گفت: این فرش ها بیشتر به شکل هندسی و البته نشات گرفته از ذهنیت بافنده است.


وی اظهار کرد: بافنده فرش قشقایی، با استفاده از تصورات خود و آن چیزهای که در پیرامون خود دیده اقدام به بافت فرش می کند و همین مسئله باعث می شود که این فرش ها همیشه زنده باشند.


فعال صنعت فرش با بیان اینکه فرش قشقایی و بختیاری بیشتر در کارگاههای خانگی بافته می شود گفت: در تولید یک فرش ۱۰ الی ۱۱ نفر به صورت مستقیم درگیر می شوند و این اهمیت توجه به این صنعت را نشان می دهد.


جهانی افزود: اگر دولت با دادن تسهیلات از کارگاههای خانگی تولید فرش حمایت کند قطعا می توانیم صنعت فرش را دوباره احیا کنیم.


وی با اشاره به حمایت دولت ترکیه از کارگاههای خانگی تولید قطعات خودرو گفت: متاسفانه در کشور ما به این کارگاهها بها داده نمی شود و به همین خاطر صنعت فرش در کشور ما در حال از بین رفتن است.


فعال صنعت فرش دستباف اظهار کرد: فرشهای تولیدی در کشور ما اعم از فرش قم، تبریز، بختیاری و ...، منحصر به فرد هستند و در دنیا خواهان دارندـ


جهانی در ادامه به فرش های دستباف اردبیل اشاره کرد و افزود: متاسفانه نقشه هایی که در اردبیل استفاده می شود به روز نیستند و به همان رویه ۳۰ سال پیش بافته می شوند.


وی افزود: فرش بختیاری نیز تا ۱۰ سال پیش شناخته شده نبود اما امروز این فرش در دنیا خواهان دارد.


فعال صنعت فرش به بالا بودن قیمت فرش و مواد اولیه نیز اشاره کرد و گفت: قطعا ما هم دوست داریم قیمت فرش پایین باشد تا همه مردم بتوانند از این فرش ها استفاده کنند.


آردینی اوخو
شنبه 23 بهمن 1400
بؤلوملر :

اسپانسری جدید پدیده مشهد توسط فرش آئین خراسان

0 گؤروش
یازار:‌

اسپانسری جدید پدیده مشهد توسط فرش آئین خراسان
اولین برند فرش و قالیشویی مشهد

قالیشویی شمال تهران

اسپانسری جدید پدیده مشهد توسط فرش آئین خراسان
یکی از معتبرترین برند های فرش و قالیشویی مشهد، آئین خراسان است که سعی داشته تا تیم شهر خود را حمایت کند و تا حد امکان مشکلات متنوع و عمیق باشگاه را برطرف کند. در ادامه نگاهی بیاندازیم به سابقه و اصالت این برند معتبر و قالیشویی آئین خراسان را بهتر بشناسیم.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :
سال هاست که یکی از مشکلات عدید تیم های شهر مشهد، چند دستگی و عدم مدیریت درست و منظم است. یکی از بارزترین این مشکلات در تیم پدیده مشهد بود که این چندگانگی در مدیریت و مسائل داخلی حتی باعث تغییر چندباره ی نام این تیم نیز شد. یکی از اصلی ترین مشکلات و نابسامانی های تیم ها، وجود یک اسپانسر حامی و دلسوز است تا بتواند بازیکنان و کادر فنی تیم را تحت پوشش قرار دهد. مدت هاست که یکی از معتبرترین برند های فرش و قالیشویی مشهد، آئین خراسان است که در این مدت نیز سعی داشته تا تیم شهر خود را حمایت کند و تا حد امکان مشکلات متنوع و عمیق باشگاه را برطرف کند. اما بهتر است نگاهی بیاندازیم به سابقه و اصالت این برند معتبر و قالیشویی آئین خراسان را بهتر بشناسیم.

اولین برند فرش و قالیشویی مشهد
در سال ۱۳۵۹ برند فرش آئین خراسان در مشهد تاسیس شد که با گسترش زیرساخت ها و تجهیزات مختلف توانست تا خدمات فرش را نیز در کنار تولید فرش ارائه کند و بدین ترتیب اولین قالیشویی معتبر در مشهد توسط آئین خراسان احداث شد. افزایش چندین برابری کیفیت شستشوی انواع فرش های دستباف و صادراتی با ماشین آلات تخصصی مسبب این شد تا در کنار متخصصین باتجربه و ماهر خود، قالیشویی آئین خراسان، پیشتاز در صنعت فرش و خدمات فرش در مشهد شود.

اسپانسری جدید پدیده مشهد توسط فرش آئین خراسان

اولین عضو معتبر و با سابقه اتحادیه فرش مشهد
قالیشویی آئین خراسان اولین عضو اتحادیه و صنف فرش فروشان و قالیشویان مشهد بود که در سال ۱۳۵۹ شروع به فعالیت کرد و با گذشت بیش از ۴۰سال از زمان تاسیس آن، اکنون یکی از محبوب ترین و مورد اعتمادترین قالیشویی های مشهد در بین مردم است که همه روزه با افزایش تقاضا برای این قالیشویی، افراد بیشتری به جمع مشتریان وفادار و خرسند این مجموعه بزرگ اضافه میشوند.

مکانیزه بودن تجهیزات و الکترونیکی شدن شیوه سفارش مشتریان
از سال ۹۴ و با گسترش صنعت تکنولوژی و دنیای مجازی در بین مردم، قالیشویی آئین خراسان با حجم بسیاری از درخواست ها و سفارشات مشتریان سابق خود مبنی بر راه اندازی قالیشویی آنلاین مشهد و ثبت سفارش غیرحضوری جهت راحتی بیشتر این فرایند مواجه شد. به سبب درخواست مشتریان، قالیشویی آئین خراسان تصمیم بر تغییر سیستم و رویه سفارش گیری و شروع ثبت سفارش آنلاین از طریق سایت خود کرد تا بتواند مانند قبل پیشرو در علم و نیاز روز باشد.

اسپانسری جدید پدیده مشهد توسط فرش آئین خراسان

سرویس دهی منظم و زمان بندی دقیق تحویل فرش ها
بسیاری از شکایاتی که امروزه در قالیشویی ها صورت میگیرد، بدلیل عدم تحویل به موقع و عدم تعهد در زمان بندی تحویل فرش به مشتری میباشد. بسیاری از مشتریان گلایه مند هستند که چرا اینقدر تحویل فرش ها در قالیشویی ها زمان میبرد و به همین خاطر بسیار به دنبال خدماتی امروزه هستند که بتواند سریع و به موقع فرش ها را به آنها تحویل دهد.

اسپانسری جدید پدیده مشهد توسط فرش آئین خراسان

قالیشویی آئین خراسان با احداث دو سیستم مجهز گرمخانه ای و گسترش ناوگان حمل و نقل خود، سرعت تحویل فرش و تعهد به زمان بندی و خواست مشتریان خود را بطور چشم گیری چندین برابر کرد. با سیستمی که از ۹۴ تاسیس شد، زمان تحویل فرش ها از ۳ تا ۴ روز کاری به فقط ۲روز کاری تبدیل شد تا هر زمان که فرش های خود را به قالیشویی آئین خراسان تحویل دادید، پس فردای آن روز فرش خود را تحویل بگیرید.

قطعا اولین اسمی که با شنیدن فرش به ذهن شما خطور میکند، قالیشویی آئین خراسان است که با بیش از ۴۰سال سابقه در شستشوی انواع فرش های زینتی و ابریشمی و داشتن متخصصین باتجربه و حاذق در کنار شما بوده است و توانسته تا در جمع بهترین قالیشویی ها یعنی قالیشویی ادیب، آئین خراسان، بانو و شهر فرش سال ها مورد اعتماد و تحسین شما عزیزان قرار بگیرد.

ارائه تمامی خدمات فرش و ضمانت نامه
قالیشویی آئین خراسان با در اختیار داشتن باتجربه ترین و متخصص ترین کارشناسان فرش توانسته تا بهترین خدمات رفوگری، جاجیم دوزی، دارکشی و ترمیم انواع سوختگی و پارگی فرش را به مردم ارائه دهد. خدماتی که به تخصصی بسیاری احتیاج دارد و هرکسی توان انجام آن را بصورت دقیق و کامل ندارد و این تماما به داشتن پرسنلی مجرب و کارکشته برمیگردد.

سخن پایانی
تلاش های بسیار برای احیای مجدد این تیم صورت گرفت تا با بهره گیری از سرمایه های خود استان و شهر مشهد، این تیم حمایت شود اما همچنان شرایط بلاتکلیف و معلق است و باید دید که مدیران و مسئولان محترم این باشگاه چه تدبیر و استراتژی ای برای تنها نماینده مشهد در لیگ برتر ایران می اندیشند. این شرایط در کشور بگونه ای شده که در تیم های بزرگ پایتخت مانند پرسپولیس نیز در حال وقوع است و پرسنل و کادر فنی و تیم یکی پس از دیگری بدلیل مشکلات عدید مالی و عدم حمایت موثق و مناسب تصمیم به ترک و خروج از باشگاه میگیرند و باید قبل از اینکه دیر بشود چاره ای اندیشید.


آردینی اوخو
دوشنبه 11 بهمن 1400
بؤلوملر :

فرش دستباف، پرچم دوم ایران در جهان است/ مسوولان با بی توجهی، تحریم فرش را چند قفله کردند

0 گؤروش
یازار:‌

احمد کریمی اصفهانی پیشکسوت حوزه فرش در گفت و گوی تفصیلی با قدس:
فرش دستباف، پرچم دوم ایران در جهان است/ مسوولان با بی توجهی، تحریم فرش را چند قفله کردند

بهترین قالیشویی تهران

قدس آنلاین

فرزانه غلامی

احمد کریمی اصفهانی پیشکسوت حوزه فرش
به باور احمد کریمی اصفهانی آمریکا با تحریم فرش ایران، اشتباه بزرگی کرد چون به خوبی می دانست با تحریم فرش، جمعیت زیادی از ملت ایران را به لحاظ اشتغال با مشکل مواجه می کند اما اشتباه بزرگ تر را ما خودمان در داخل انجام دادیم چون مسوولان با بی توجهی به فرش دستباف قفل تحریم را دو قفله و چند قفله کردند! ما اگر قفلهای داخل را باز می کردیم می توانستیم قفل آمریکا را هم خنثی کنیم.

فرش دستباف، "پرچم دوم" ایران در جهان است؛ این جمله شاخص ترین جمله احمد کریمی اصفهانی یکی از فعّالان پیشکسوت در این حوزه و رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش ایران است.

سهم ناچیز فرش دستباف ایرانی در ارزآوری برای اقتصاد ملّی و گم شدن این مزیت طلایی و اَبَرمحصول ایرانی در میان دغدغه های متعدّد اقتصادی و تجاری کشور، ما را بر آن داشت که در این روزهای سرد زمستان با احمد کریمی اصفهانی گفتگو کنیم.

او از حدود ۶۰ سال پیش تا به امروز فراز و فرودهای هنر صنعت فرش ایرانی را از نزدیک درک کرده و امروز در نقطه ای قرار گرفته که معتقد است این تولید فاخر وطنی بیش از آن که از تحریم آسیب ببیند از بی توجهی دولتمردان، آسیب دیده و گره زدن زلف آن به میزان ارزآوری و نه ظرفیت بالای اشتغال زایی را مصداق زدن قفل و حتی قفلهایی دیگر بر قفل تحریم ناجوانمردانه آمریکا علیه هنر صنعت فرش ایرانی می داند. مشروح این گپ و گفت را بخوانید:

آقای کریمی اصفهانی! شما حدود ۶۰ سال در حوزه فرش فعالیّت داشته اید. مبتنی بر همین تجربه از جایگاه این "هنر صنعت" در ایران برایمان بگویید.

ایران، زادگاه فرش دستباف است و هنوز هم در دنیا فرش دستباف به نام ایران، سکّه خورده. دیگر کشورها بعدها و آرام آرام به سمت این هنر صنعت رفتند. اگر تمام موزه های جهان را بررسی کنید بالای ۹۰ درصد فرشهای دستباف موجود در این موزه ها، ایرانی است. چند سال پیش یکی از این فرشها را در آلمان به حراج گذاشتند که ۳۳ میلیون دلار فروش رفت و افتخاری بزرگ برای هنر صنعت فرش ایرانی رقم خورد. به تعبیر دیگر در جهان، فرش دستباف، پرچم دوم ایران بوده و هست. لازم به ذکر است که هیچ صنعتی نمی تواند به این اندازه اشتغال زا باشد. زمانی که ایران جمعیتی ۴۰ میلیون نفری داشت، حدود ۲ میلیون نفر به طور مستقیم در هنر صنعت فرش دستباف مشغول به کار بودند که با در نظر گرفتن میانگین ۴ نفر به ازای هر خانوار ۸ میلیون نفر از این محل امرار معاش می کردند. هر کدام از این مناطق و افراد متناسب با ذوق خود این هنر صنعت را دنبال می کردند لذا فرش ایرانی همواره در جهان از تنوّع بالای طرح و نقش برخوردار بوده است و دیگر کشورها به سمت برخی از این طرح و نقشها حرکت و آن را اجرا کرده اند. از دیرباز هر روستا، شهر و استانی نوعی طرح و نقش خاص خود را داشته است و در گذشته بالای ۸۵ درصد فرشهای ایرانی با کمترین دستمزد در روستاها تولید می شد و قالیبافی شغل اصلی مردم نبود بلکه کاری جنبی و جزئی از زندگی مردم برای تامین معاش در روستا بود و روستایی بعد از آن که همه کارهایش را از قبیل کشاورزی و دامداری را انجام می داد سراغ قالیبافی می رفت که این مساله باعث شده بود روستایی در روستا بماند ضمن اینکه قالیبافی و زنجیره مربوط به آن به دامداری و کشاورزی رونق داده بود.

نگاهی به روند ارزآوری فرش دستباف برای اقتصاد ایران نشان می دهد در این عرصه افولی تاریخی رخ داده و امروز این محصول که به تعبیر شما "پرچم دوم" ایران در جهان است، سهم ناچیزی در صادرات غیرنفتی ما دارد. چه شد که چنین افولی رخ داد؟

بله... زمانی که صادرات غیرنفتی کشور حدود ۵/۴ تا ۸/۴ میلیارد دلار بود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از این حجم به صادرات فرش دستباف اختصاص داشت. با توجه به این سهم عظیم از صادرات غیرنفتی علی القاعده باید تمام همّ و غم دولتمردان نظام بر این قرار می گرفت که آن را حفظ کنند و ارتقاء دهند. در سال ۱۳۷۳ صادرات فرش ما به یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار رسید. از آن سال به بعد متاسفانه با قوانین خلق الساعه و برخی تحوّلات، این روند افول در ارزآوری شروع شد و از آن سال تاکنون این عدد به حداقل رسیده تا اینکه سال ۹۹ به کمترین میزان یعنی ۶۰ میلیون دلار رسید و اگر آمار ۱۰ ساله صادرات فرش دستباف در فاصله سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ را در نظر بگیریم میانگین این رقم کمتر از یک درصد صادرات غیرنفتی بوده است.

به این ترتیب وقتی سهم فرش دستباف تا این حد در ارزآوری کاهش پیدا کرده، طبیعی است که مسوولان ما در رتبه بندی تجاری و صادراتی کشور، توجه ویژه ای به این محصول نداشته باشند.

میزان توجه مسوولان و دولتمردان به فرش دستباف و جایگاه آن در رتبه بندی صادراتی تجاری کشور نباید بر مبنای میزان ارزآوری باشد. وقتی قرار است میزان ارزآوری مبنا باشد طبعا دولتمردان ما حق دارند که فرش دستباف اعتنا نکنند اما آن چه از نگاه دوستان مغفول مانده سهم بالای هنر صنعت فرش دستباف در اشتغالزایی است حال آنکه در تمام جهان این وجه اشتغال زایی بسیار مهم و ارزشمند است. حتی در کشورهایی مانند ترکیه که اصلا مهد فرش نبودند چند سال پیش آقای اردوغان شخصا اعلام کرد بنا داریم نهایت کمک را به فرش بافی داشته باشیم. همان جا به همه کشورهای تولید کننده فرش دستباف به ویژه ایران فراخوان داد هر طراح و بافنده ای که به ترکیه وارد شود تسهیلات ۳ درصدی می گیرد! این فراخوان باعث شد تعداد زیادی از طراحان و بافندگان ایرانی به سمت ترکیه جذب شوند و به خصوص طراحان ما در تبریز از این دعوت استقبال کردند. صادرات، لوکوموتیو تولید فرش است و هنر صنعت فرش از بدو عمر تا سال ۱۳۷۳ رونقی داشت چون فقط بنا نیست فرش نو صادر شود و حتی گاهی فرش نو را با فعل و انفعالاتی به فرش کهنه تبدیل و صادر می کنند. از آن زمان تاکنون فرش کهنه در جهان جایگاه خوبی دارد.

تقریبا اگر کسی تجربه داشت و می توانست از فرش دستبافش به خوبی محفاظت کند در نهایت این کالا صادراتی بود. یعنی نزدیک به ۱۰۰ درصد کالا را می شد صادر کردو اصل قوانین تسهیل کننده ای که بر این هنر صنعت حاکم می شد باید در حوزه صادرات می بود اما با حذف سند "واریزنامه" در ابتدای سال ۱۳۷۴ که در واقع تصدیقی برای صادرات بود و می شد برای واردات هم از آن استفاده کرد مشکلات این حوزه شروع شد. امروز گفته می شود برای ایجاد یک سغل نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است و اگر این عدد را ضرب در ۲ میلیون شغل موجود در هنر صنعت فرش دستباف کنیم مبلغ کلانی به دست می آید و اگر دولت برای کالایی مانند فرش تعهد ارزی را ایجاد نکند، هزینه ای از جیبش نرفته بلکه درآمدی کلان برای نظام است اما مسوولان ما متاسفانه بی توجهی و مبتنی بر رتبه بندی ارزی با فرش رفتار می کنند همین امر این باعث شده مهاجرت از روستاها بسیار زیاد شود و آسیبهای بی شمار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از بیکار شدن بافندگان به کشور تحمیل شود. ما همواره به دولتمردان گوشزد می کنیم که فرشی که صادر شده شاید سالها بعد در کشور مقصد به فروش برسد پس نباید در فع تعهد ارزی این محصول مانند دیگر کالاها زمان تعیین کرد و مطالبه ارز از صادرکننده فرش بابت کالایی که هنوز فروش نرفته، درست نیست.

صادرکنندگان ما همچنین با موانعی مواجهند که اجازه مرجوع کردن کالا و یا انتقال به کشوری دیگر را نمی دهد. متاسفانه مسائلی که ما در مسیر صادرات فرش ایجاد می کنیم از طرف دیگر کشورها به عنوان یک فرصت بهره برداری می شود. از همان زمانی که ایران مانع مرجوع شدن کالا شد ترکیه اعلام کرد صادرکنندگان می توانند فرشهای مرجوعی را برای سرویس (رفوگری، شست و شو، حمل و نقل و...) به این کشور بیاورند و از قبل همین کار سالیانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار درآمد برای خود خلق کرد. چرا نباید خودمان این کار را اجازه دهیم؟! در سه سال گذشته حداقل ۳۰۰ نامه از اتحادیه به مسوولان صادر شده اما متاسفانه گوش شنوایی نیست و مسائل دست و پاگیر، رغبت تولید کنندگان و صادرکنندگان را به شدت کاهش داده است. واقعیت این است که وقتی کسی را از مسیرش خارجی می کنید برگشتش به آن مسیر امکانپذیر نیست و امروز در بسیاری از روستاهای ما دیگر فرهنگ قالیبافی آرام آرام از بین رفته است.

در خصوص خروج و کشور مقصد طراحان و بافندگان فرش دستباف طی سالهای اخیر آیا آمار دقیقی در اختیار دارید؟

نه... آمار این خروج معلوم نیست اما من شخصا از مهاجرت ۴۰ نفر از بهترین بافندگان و طراحان ایرانی به ترکیه اطلاع دارم و اخیرا دیگر پیگیر این خروج نبوده ام. برخی هم البته هم به دلیل معضلاتی که برای صادرکنندگان ایجاد شد به افغانستان رفتند تا مشکلاتی در خصوص تامین کارگر داشتیم مرتفع شود. برخی هم به هند رفتند. واقعیت این است که این تجارب ارزنده توانسته به فرشبافی این کشورها رونق بدهد و دولتهای مقصد هم نهایت همراهی را داشته اند. اخیرا هم که بحث انتقال مرکز ملی فرش به میراث فرهنگی مطرح شده که با این انتقال ما نگران هستیم تولید، اشتغال و صادرات فرش بیش از این آسیب ببیند و حوزه بازرگانی این محصول به شدّت شکننده شود.

در حال حاضر فرش دستباف ایرانی به کدام کشورها صادر می شود و تحریم آمریکا از سه سال پیش تاکنون چقدر در مانع تراشی برای صادرات این محصول نقش داشته است؟

زمانی عمده فرش ما به اروپا و آمریکا صادر می شد و امروز عمده صادرات ما به آلمان و ژاپن است. متاسفانه آمریکا علیرغم پیمانهای بین المللی با تحریم فرش ایران در واقع به یک ملت ملتها آسیب زد و علیه مردم ایران اقدام کرد. البته دور زدن تحریم آمریکا از طریق کشور ثالث بسیار آسان بود و ما نباید اعتنای زیادی به آن می کردیم. به عقیده من ۸۰ درصد موانع موجود در مسیر فرش، داخلی و ۲۰ درصدش به تحریمهای خارجی مربوط است. قطعا آمریکا اشتباه بزرگی کرد چون به خوبی می دانست با تحریم فرش، جمعیت زیادی از ملت ایران را به لحاظ اشتغال با مشکل مواجه می کند اما اشتباه بزرگ تر را ما خودمان در داخل انجام دادیم چون مسوولان با بی توجهی به فرش دستباف قفل تحریم را دو قفله و چند قفله کردند! ما اگر قفلهای داخل را باز می کردیم می توانستیم قفل آمریکا را هم خنثی کنیم.

بر اساس آخرین آمار، سهم ایران در صادرات جهانی فرش دستباف از حدود ۴ سال پیش تاکنون از ۵۱ درصد به ۹/۷ درصد کاهش یافته است. کدام کشورها در این حوزه رقیب ایران هستند و برای افزایش این سهم چه باید کرد؟

ما امروز رقبای ریز و درشت زیادی در فرش داریم. مثلا هند رقیب بزرگ ماست. پاکستان و افغانستان هم رقیب مان هستند. امروز جهان به دهکده ای تبدیل شده و به مدد فضای مجازی و پیشرفتهای دیگر به راحتی انواع نقشها، طرحها، نوع بافت و... را به آسانی می گیرند. برخی کشورها مانند چین زمانی رقیب ما بودند اما دیگر فعالیت در حوزه فرش برایش نمی صرفد چون کشوری صنعتی است و در حوزه فرش تقریبا به افول نزدیک شده است. من معتقدم تا وقتی مشکل اشتغال داریم باید به فرش اهمیت بدهیم. چندین بار هم به وابسته های اقتصادی در امور خارجه گفته ام که بسیاری از کالاهای ما در کشورهای مختلف هنوز شناخته شده نیست. هر چند تنوع زیرانداز در جهان زیاد و در مجموع تولید و تجارت فرش در جهان کم شده اما باید کالاهای ما به خوبی معرفی شود و کشورهایی هستند که هنوز فرش ما را نمی شناسند و باید وابسته های اقتصادی در وزارت خارجه این کار را انجام دهند تا معرفی کالاها با هدف صادرات انجام شود.


آردینی اوخو
یکشنبه 10 بهمن 1400
بؤلوملر :

معضلی به نام قالیشویی‌های غیر مجاز در اهواز!

0 گؤروش
یازار:‌


معضلی به نام قالیشویی‌های غیر مجاز در اهواز!

قالیشویی رسالت

ایسنا/خوزستان رئیس اتحادیه قالیشویی اهواز گفت: قالی شویان غیر مجاز و سیار برای مردم به یک معضل تبدیل شده‌اند، این افراد اقدام به چاپ پوستر، تبلیغات و نصب آن‌ها درب منازل و محیط‌های عمومی می‌کنند، در حالی که مکان دفتر و کارگاه آن‌ها مشخص نیست.


عبدالرحیم محلوجی در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت قالیشویی در آستانه عید نوروز اظهار کرد: نرخ نامه قالیشویی از سال گذشته تا کنون تغییری نداشته است. متاسفانه به دلیل وجود قالیشویی‌های غیر مجاز و سیار که ناشناخته نیز هستند، در این رابطه شاکی‌های بسیار زیادی وجود دارد.


وی افزود: هیچ راه برخوردی با این قالیشویی‌های سیار نداریم. بسیاری از این افراد در محیط‌های مسکونی اقدام به قالیشویی می‌کنند و به دلیل نداشتن ملک تجاری، جواز کسب ندارند و ناشناخته باقی می‌مانند.


رئیس اتحادیه فرش ماشینی، پتو و قالیشویی اهواز با بیان اینکه قالیشویان غیر مجاز و سیار برای مردم به یک معضل تبدیل شده‌اند، گفت: این افراد اقدام به چاپ تراکت و اتیکت و نصب آن‌ها درب منازل و محیط‌های عمومی می‌کنند، در حالی که مکان دفتر و کارگاه آن‌ها مشخص نیست.


محلوجی با اشاره به معضلات به ایجاد شده توسط قالیشویی‌های غیر مجاز بیان کرد:‌ موارد بسیاری از جمله عدم تحویل فرش به صاحب آن، تحویل فرش‌های بی کیفیت به جای فرش مالک، عدم شست و شوی مناسب و پارگی یا زدگی در بین فرش‌ها، به وجود می‌آید که مردم نمی‌توانند آن‌ها را پیگیری کنند و نیز شناسایی این افرد که به صورت غیر مجاز کار می‌کنند، دشوار است.

وی با بیان اینکه تعداد کارگاه‌های قالیشویی غیر مجاز در حاشیه اهواز بسیار زیاد هستند، گفت: بسیاری از این کارگاه‌های قالیشویی، در مناطق حاشیه‌ای اقدام به حفر چاه‌های غیر مجاز و استفاده از برق غیر مجاز می‌کنند. با این وجود برای تشویق قالیشویی‌های غیرمجاز به اخذ پروانه کسب و مجاز شدن فعالیت آن‌ها، از شرکت آبفا برای آن‌ها تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌های‌ آب را گرفته‌ایم.


رئیس اتحادیه فرش ماشینی، پتو و قالیشویی اهواز افزود: بهترین راه برای شناسایی قالیشویی‌های معتبر، تماس گرفتن با اتحادیه به شماره (۳۲۲۲۰۴۶۷_۳۲۲۳۱۸۷۴) و اطمینان حاصل کردن از رسمی و معتبر بودن قالیشویی‌ها است.


محلوجی گفت: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز قرار داریم و میزان شست و شوی مردم افزایش می‌یابد، بسیاری از وانت‌های سیار که خود را قالیشو معرفی می‌کنند و البته که غیر مجاز هستند، فرش‌های دست دوم مردم را تحویل گرفته و فرش‌هایی به مراتب بی کیفیت‌تر و ارزان‌تر از فرش اخذشده را به آن‌ها تحویل می‌دهند.


وی عنوان کرد: اگر بتوان شماره قالیشویی‌های غیر مجاز را در سایت دیوار و نیز از طریق ۱۱۸، پیگیری و حذف کرد بسیاری از مشکلات موجود در این راستا حل خواهند شد.


محلوجی با اشاره به برگزاری جشنواره قالی در اهواز بیان کرد: جشنواره بسیار خوبی در تاریخ ۲۲ بهمن برای فروش قالی در اهواز درنظر گرفته شده است که در این جشنواره، فروشندگان از سود خود به میزان ۱۵ درصد به خریداران تخفیف می‌دهند. مکان این جشنواره فعلا مشخص نشده است و در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد؛ این جشنواره برای مردم، فرصت بسیار مناسبی خواهد بود.




آردینی اوخو
شنبه 9 بهمن 1400
بؤلوملر :

رفوگری چیست؟

0 گؤروش
یازار:‌

رفوگری چیست؟

قالیشویی نیروهوایی

(اخبار رسمی):

در شهر تهران کارخانه های زیادی برای شستشوی فرش وجود دارند که نمی توان به همه آنها اعتماد کرد زیرا ممکن است تخصص کافی در زمینه فرش نداشته باشند و به فرش آسیب بزنند. اما اگر به دنبال یک قالیشویی خوب هستید باید درباره خدمات ایشان و دستگاه هایی که توسط ایشان مورد استفاده قرار می گیرند تحقیق کنید


رفوگری
رفوگری چیست؟
پس رفو فرش کار هر شخصی نیست و فرد باید تمام روش های بافت فرش را به صورت کامل آموزش دیده باشد تا بتواند با توجه به روش بافت و نوع گره های فرش آن را رفو کند.

بهترین لکه بر فرش

زمانی که یک ماده بر روی فرش می ریزد به الیاف فرش نفوذ کرده و باعث به وجود آمدن لکه روی فرش می شود که برای از بین برد لَکه فَرش باید از مواد گوناگون صنعتی و طبیعی استفاده کنیم، زیرا فرش دائما در معرض دید است و وجود یک لکه روی آن باعث کثیف دیده شدن فرش می شود که این برای یک خانم خانه دار ایرانی یعنی عذاب!لکه بر های زیادی وجود دارند که به وسیله آنها میتوان لَکه فَرش را از بین برد اما ابتدا باید نوع لکه و جنس فرش بررسی شود و سپس با توجه به این دو گزینه یک لکه بر معرفی کرد، زیرا هر ترفند و هر لکه بری روی تمام لکه ها جواب نمی دهد و ممکن است باعث پررنگ تر شدن لکه شود، و یا در صورتی که بدون توجه به جنس فرش از ترفندهای لکه بری استفاده شود ممکن است فرش آسیب ببیند.

رفوگری چیست؟


برای بسیاری از ما این اتفاق افتاده است که بنا به دلایل مختلف فرش منزلمان پوسیده و پاره شده باشد در چنین مواقعی اگر قصد تعویض فرش را نداشته باشیم باید آن را نزد یک فرد ماهر و بافنده فرش ببریم تا طی عملیاتی پارگی و پوسیدگی آن را تعمیر کند، به این عملیات رفوگری فرش گفته می شود. رفو کردن فرش برای انواع فرش های ماشینی، دستباف و ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد.


البته رفو کردن علاوه بر فرش برای وسایل پارچه ای و بافته شده دیگر مانند لباس، کیف و … هم مورد استفاده قرار می گیرد اما رفو فرش نیاز به مهارت خاص دارد زیرا نیازمند طی مراحل نسبتا پیچیده است.

پس به طور کلی رفوگری یعنی رفع عیوب فرش یا هر وسیله دیگری به وسیله دوختن یا بافتن الیاف جدید.

رفو فرش چیست؟


رفو فرش یعنی ترمیم و تعمیر آسیب های به وجود آمده بر روی الیاف و تار و پودهای انواع فرش و قالی. این یک امر طبیعی است که هر وسیله ای پس از مدتی استفاده خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد به خصوص وسیله ای مانند فرش که یک زیر انداز است و دائما روی آن رفت و آمد می شود. زمانی که یک وسیله خراب می شود آن را نزد یک فرد متخصص میبرند تا تعمیرش کند، زمانی که فرش آسیب می بیند و پاره می شود نیز باید آن را نزد فرد متخصص در زمینه فرش ببرند تا کار تعمیر فرش را انجام دهد.


پس رفو فرش کار هر شخصی نیست و فرد باید تمام روش های بافت فرش را به صورت کامل آموزش دیده باشد تا بتواند با توجه به روش بافت و نوع گره های فرش آن را رفو کند.



آردینی اوخو
یکشنبه 3 بهمن 1400
بؤلوملر :

ریشه زنی فرش چیست؟

0 گؤروش
یازار:‌

ریشه زنی فرش چیست؟

قالیشویی سیدخندان

(اخبار رسمی):

ریشه زنی فرش دستباف یکی از خدماتی است که توسط قالیشویی های مجهز ارائه می شود، زمانی که ریشه فرش دستباف شما دچار پوسیدگی و پارگی شده باشد علاوه بر ظاهر نامناسبی که به خود میگیرد پس از مدتی موجب پارگی فرش شما خواهد شد پس بهتر است آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید تا ریشه آن را تعمیر کنند.


ریشه زنی فرش
ریشه زنی فرش چیست؟
فرش های دستباف در انتهای دو طرف خود یک قسمت بافته شده سفید رنگ دارند که امتداد چله فرش است و به آن ریشه فرش گفته می شود.
ریشه زنی فرش دستباف چیست؟

فرش های دستباف در انتهای دو طرف خود یک قسمت بافته شده سفید رنگ دارند که امتداد چله فرش است و به آن ریشه فرش گفته می شود. این ریشه های فرش مسئول محافظت از تار و پود و الیاف فرش هستند و طوری بافته می شوند که این الیاف گره خورده را در جای خود نگه دارند و مانع از هم گسستگی الیاف و در نتیجه پاره شدن فرش شوند. اما گاهی بر اثر عوامل مختلفی این ریشه ها دچار آسیب می شوند که در این صورت باید این ریشه ها ترمیم و تعمیر شوند که به این کار، ریشه زنی فرش دستباف گفته می شود.

عواملی که موجب خرابی ریشه فرش دستباف می شوند عبارتند از:

حمل و نقل نامناسب فرش دستباف

شستشوی غیر اصولی فرش و استفاده از مواد شوینده قوی

نگهداری فرش در مکان نامناسب مانند جای مرطوب و یا در معرض نور مستقیم خورشید

زمانی که به این موارد توجه نشود ریشه فرش دستباف دچار خرابی و پوسیدگی خواهد شد و در این صورت باید ریشه زنی فرش دستباف روی آن انجام گیرد.

ریشه فرش چیست؟

همانطور که گفته شد ریشه فرش ادامه نخ های چله فرش می باشد، یعنی در هنگام شروع بافت فرش مقداری از چله را رها می کنند و از چند متر بالاتر شروع به بافت فرش می کنند و در انتهای بافت نیز به همین ترتیب چند متر بالای چله را رها می کنند و هیچ بافتی روی آن انجام نمی دهند، و پس از اتمام بافت فرش این قسمت های چله را با روش های مختلفی گره میزنند و سپس قیچی می کنند و به این قسمت ها ریشه فرش گفته می شود.

شاید برای بسیاری از مردم این سوال پیش بیاید که چرا چنین کاری را انجام می دهند؟ در جواب باید گفت: تصور کنید برای فرش هیچ ریشه ای در ابتدا و انتهای آن در نظر گرفته نشود و از همان ردیف اول چله تا ردیف آخر الیاف فرش بافته شود، در این صورت پس از مدتی استفاده و راه رفتن روی فرش این الیاف از ابتدا و انتهای فرش جدا می شوند زیرا هیچ نگهدارنده ای برای آنها در نظر گرفته نشده است، و همین امر سبب پارگی فرش خواهد شد. پس برای همین است که برای فرش ریشه بافته می شود و به هنگام خرابی آن نیز می گویند سریعا باید ریشه زنی فرش دستباف و ماشینی برای آن انجام شود تا از ورود آسیب های جدی به فرش دستباف و ماشینی جلوگیری کند.

تعمیر ریشه فرش چیست؟

همانطور که میدانید فرش بر روی چله بافته می شود، یعنی الیاف در هم تنیده محکمی که گره های فرش بر روی آن زده می شود. زمانی که کار بافت فرش به اتمام می رسد این چله ها را کمی بالاتر از آخرین ردیف گره ها میبرند و در آخرین ردیف گره های فرش، آن را چند ردیف می بافند و محکم گره میزنند تا از تار و پود فرش محافظت کند و مانع از جدا شدن الیاف فرش شود. نام این قسمت از چله فرش که در دو سر فرش مشاهده می شود ریشه فرش است که نقش بسیار مهمی در سلامت فرش دارد و در صورت خرابی و پوسیدگی آن ممکن است به کل بافت فرش آسیب برسد. پس اگر ریشه فرش شما آسیب دیده است، قبل از خراب شدن کل فرش بهتر است به افرادی که کارشان ترمیم و تعمیرِ ریشهِ فرش است مراجعه کنید.

فیزیوتراپی در منزل تهرانپارس



آردینی اوخو
شنبه 2 بهمن 1400
بؤلوملر :