پرزگیری فرش قبل از قالیشویی

قالیشویی خیابان بهار

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز


فرش‌ها جزو مهم ترین لوازم یک خانه‌ی ایرانی محسوب می‌شوند. اما این محصولات خوش رنگ و لعاب، چالش‌هایی را نیز به همراه دارند. اغلب افراد از پرزدهی فرش‌های تازه شکایت می‌کنند. اگر شما نیز فرش جدیدی خریداری کرده باشید، تجربه‌ی چسبیدن پرز بر روی لباس‌های خود را داشته‌اید. البته پرزدهی فرش تنها به فرش‌های جدید محدود نیست. گاهی نیز آلودگی‌های محیطی باعث پرزدهی یک فرش نه چندان جدید خواهند شد.

پرزدهی فرش در قالیشویی نیز یک بحث بسیار مهم است. چرا که ممکن است پرزها درون دستگاه قالیشویی گیر کرده و عملکرد آن را دچار اختلال می‌کند. به همین دلیل قالیشویی محمدیه قبل از شستن فرش آن را پرزگیری کرده و سپس اقدام به شست‌وشوی آن می‌نمایند. در این مقاله قصد داریم پرزگیری فرش و علت‌های ایجاد پرز را بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

9

چرا فرش‌ها پرز می‌دهند؟
شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که این همه پرز از کجا می‌آید؟ اصلا چرا فرش‌ها پرز می‌دهند؟ باید بدانید که پرزها بر روی نخ‌های به کار رفته در خاب فرش تنیده شده‌اند. آن‌ها مربوط به روی فرش نبوده و با تراشیدن سطح آن برطرف نمی‌شود. موارد مختلفی باعث پرزدهی یک فرش خواهند بود. پرزدهی عموما در فرش‌های ماشینی اتفاق می‌افتد. اما ممکن است فرش‌های دست بافت نیز دچار این مسئله شوند.

اکثر فرش‌های جدید ماشینی قبل از استفاده شروع به پرزدهی می‌کنند. این موضوع به جنس الیاف به کار رفته، ضخامت نخ زمینه، کیفیت آهار و چگونگی استفاده از نخ بستگی دارد. البته جنس الیاف فرش‌های ماشینی اکرولیک بوده و پرزدهی آن‌ها چندان دور از انتظار نیست. حتما به این نکته توجه داشته باشید که پرزدهی فرش‌های ماشینی بخاطر مرغوبیت آن‌ها است. تنها فرش‌های پلاستیکی پرز ندارند و پس از مدتی مانند موکت صاف می‌شوند.

اما در مورد فرش‌های دست بافت موضوع کمی فرق می‌کند. این فرش‌ها از الیاف طبیعی و به دست بافندگان مجرب بافته می‌شوند. به همین دلیل پرزدهی آنان اندکی دور از انتظار است. در فرش‌های دست بافت به علت مهار نشدن الیاف توسط آهار پرزدهی رخ می‌دهد.

چرا پرزگیری در قالیشویی اهمیت دارد؟
قالیشویی های با تجربه قبل از شستن قالی آن ها را پرزگیری می کنند. چرا که در غیر این صورت نتیجه ی اصلی یعنی تمیز شدن فرش ها حاصل نخواهد شد. از طرف دیگر ممکن است پرزهای فرش در دستگاه قالیشویی گیر کرده و به آن آسیب بزند. پرزگیری فرش ها را می توان در خانه انجام داد. البته اگر پرزهای قالی شما کم باشد. در غیر این صورت حتما باید بخ یک قالیشویی مجرب مراجعه کرده و پرزهای فرش خود را بگیرید.

چطور پرزهای فرش را در خانه بگیریم؟
همان‌طور که اشاره کردیم، شما می‌توانید پرزهای کم فرش را در خانه بگیرید. برای این کار چندین راه وجود دارد. این موارد به شرح زیر است:

1-استفاده از جاروبرقی
بهترین و متداول‌ترین برای پرزگیری فرش‌ها در خانه، استفاده از جاروبرقی است. پرزهای روی سطوح فرش‌های نو و استفاده شده به مرور زمان توسط جاروبرقی برداشته می‌شوند. بهتر است در زیر نور مناسب جاروبرقی بکشید تا پرزها را بهتر دیده و آن‌ها را بردارید.

2-استفاده از دستمال مرطوب
اگر جاروبرقی نتوانست پرزهای فرش شما را از بین ببرد، می‌توانید از یک دستمال مرطوب کمک بگیرید. البته توجه داشته باشید که دستمال انتخابی شما رنگ پس ندهد. سپس آن را اندکی مرطوب کرده و بر روی تمام قسمت‌های فرش بکشید. در این صورت پرزهای باقی مانده به آسانی جذب دستمال شده و قبل از شست‌وشو پرزها گرفته خواهند شد.

10

3-استفاده از پرزگیرهای فرش
یکی از روش‌های پرزگیری فرش قبل از قالیشویی، استفاده از پرزگیرها است. این لوازم اغلب توسط افرادی که حیوانات خانگی دارند، استفاده می‌شود. اما شما نیز می‌توانید برای پرزگیری فرش خود از آن استفاده نمایید. پرزگیرها زمان کمتری از شما گرفته و کار را بسیار ساده می‌نمایند.

4-استفاده از نوار چسب
آخرین راه برای از بین بردن پرزهای فرش در خانه، استفاده از نوار چسب است. یک دستکش یکبار مصرف بپوشید و چسب را به گونه‌ای دور آن بپیچید که قسمت چسبان آن رو به بیرون باشد. حال با دستکش بر روی کل سطوح فرش بکشید. در این صورت پرزها به نوار چسب، چسبیده و از روی فرش بلند می‌شوند. اگر نیاز بود چندین مرحله این کار را انجام دهید.

پرزگیری فرش در قالیشویی چگونه انجام می‌شود؟
اگر پرزهای فرش شما زیاد باشد، نمی‌توانید با استفاده از روش های خانگی آن ها را از بین ببرید. برای کار به یک قالیشویی معتبر مراجعه کرده تا پرزهای فرش شما گرفته شود. عده‌ای از افراد تصور می‌کنند پرزگیری در قالیشویی‌ها به فرش آنان آسیب وارد می‌کند. اما واقعیت امر چیز دیگری است.

البته بروز آسیب‌های متعدد به فرش‌ها باعث شده تا افراد چنین تصوری از قالیشویی داشته باشند. بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، مراجعه به یک قالیشویی معتبر و نام آشنا است. شما می‌توانید به نشانی Melatcarpet.com مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت نمایید. در این صورت دیگر نگران خرابی و پارگی فرش‌های خود نخواهید بود.

قالیشویی‌ها از دستگاه‌های مخصوصی برای پرزگیری و موگیری فرش‌های شما استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها با تکان‌های ملایم و هوادهی به فرش، پرزهای آن را از بین می‌برند. یک مخزن مخصوص نیز بر روی دستگاه وجود دارد که پرز و مو را درون خود جمع‌آوری می‌نماید. پس از هر بار استفاده این مخزن خالی شده و برای پرزگیری مجدد آماده می‌شود.

11

ارائه خدمات قالیشویی ملت

در این مقاله در مورد پرزگیری فرش‌ها قبل از مراجعه به قالیشویی و اهمیت آن صحبت کردیم. فرش‌های دست بافت به نسبت پرزدهی کمتری دارند. اما فرش‌های ماشینی به علت استفاده از الیاف اکرولیک در آن‌ها، پرزدهی بیشتر خواهند داشت.

شما می‌توانید پرزهای اندک فرش خود را در منزل از بین ببرید. اما اگر فرش شما پرزهای زیادی داشت، این کار تنها از عهده‌ی قالیشویی‌ها برمی‌آید. در این میان ممکن است نگران آسیب‌های وارده به فرش خود در هنگام مراجعه به قالیشویی باشید. در این صورت باید به یک قالیشویی معتبر مانند قالیشویی محمدیه مراجعه کرده و از خدمات کادر مجرب آن استفاده نمایید.

برگزاری مراسم ختم



دوشنبه 20 تیر 1401
بؤلوملر :