استفاده نادرست از آب در شرایط کم‌آبی!/ مایع حیات در کارواش‌ها و قالیشویی‌ها هدر می‌رود

قالیشویی فشم

روزانه حجم قابل توجهی آب در کارواش‌ها، قالیشویی‌ها، ساخت وسازها، فضای سبز و غیره هدر می‌رود که باتوجه به کاهش حجم ذخایر مخازن سدها طی سال جاری، لازم است مردم و مسؤولان اهتمام بیشتری نسبت به جلوگیری از هدررفت آب داشته باشند.


استفاده نادرست از آب در شرایط کم‌آبی!/ مایع حیات در کارواش‌ها و قالیشویی‌ها هدر می‌رود
خبرگزاری فارس از تهران، آب یکی از منابع طبیعی و ماده ای حیاتی است که به صورت روزمره در زندگی مورد استفاده قرار می گیرد که طبق آمار، حدود ۱۸ درصد آب کشور در شهر تهران استفاده می شود.

بحران کم آبی موجب شده حجم ذخایر مخازن سدهای تهران نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش یابد و از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به ۶۴۰ میلیون مترمکعب در سال جاری برسد در حالیکه این میزان در سال ۱۳۹۹، حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

طبق گفته محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، امسال میزان بارندگی ها ۱۸۰ میلی متر بود که ۲۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته و روزانه حدود ۳ و نیم میلیون مترمکعب آب در شهر تهران مصرف شده است.

همچنین سیدرسول باقری معاون نظارت بر درآمد و امور مشترکین آبفای استان تهران با اشاره به اینکه ۵ درصد از مشترکین بد مصرف در تهران هستند که حدود یک میلیون مشترک را شامل می شوند، گفت: ۴۰ درصد از مشترکان آب مصرفی مطابق الگو و ۲۰ درصد مصرفی کمی بیش از الگو دارند و حدود ۳۵ درصد پرمصرف و ۵ درصد بدمصرف هستند.

وی ادامه داد: سرانه مصرف در تهران ۱۴۰ لیتر در روز است که بدمصرف ها بیش از ۲۸۰ لیتر در روز مصرف می کنند در حالیکه سرانه آب در جهان حدود ۱۵۰ لیتر در روز است و اگر رفتار مشترکان پرمصرف تغییر نکند علاوه بر محدودیت ساعتی و افزایش تعرفه، قطع انشعاب آب رقم خواهد خورد.

مصادیقی از رفتار نادرست با مایع حیاتی

در غرب استان تهران با توجه به تراکم بالای جمعیتی، حفر چاه های غیرمجاز و برداشت های بی رویه و افت سطح آب های زیرزمینی؛ پدیده فرونشست زمین و فروچاله در برخی نقاط پدید آمده و این مسئله بر کاهش کیفیت و حجم آب نیز تاثیرگذار است.

محمدرضا گیتی پژوه مدیر امور منابع آب شهریار، قدس و ملارد با اشاره به اینکه طی هفته گذشته ۷ حلقه چاه غیرمجاز به عمق ۲۴۰ متر در غرب استان مسدود شد، اظهار کرد: آبدهی این چاه ها ۳ لیتر بر ثانیه بوده که جهت احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و حفظ منابع آبی این اقدام با همکاری دستور قضایی انجام شد و از خروج سالانه ۵۷ هزار و ۴۲۰ مترمکعب آب در سفره های زیرزمینی جلوگیری به عمل آمد.

کنترل آب در کارواش ها

طبق آمار جهانی به طور میانگین بیش از ۸ میلیون خودرو در مراکز کارواش شستشو می شوند که هر خودروی سواری به روش سنتی بیش از ۲۰۰ لیتر آب مصرف می کند که می توان گفت برای شستشوی روزانه این تعداد خودرو میزان آبی که مورد استفاده قرار می گیرد حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون لیتر در روز است.

مصرف آب در کارواش ها بین کمتر از ۵۰ مترمکعب در روز و یا بین نیم تا یک لیتر بر ثانیه تخمین زده می شود که میانگین مصرف در ماه بیش از هزار مترمکعب است که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.

گفته می شود استفاده از روش شستشو با نانوبخار در کارواش ها تاحد قابل توجهی برکاهش هدر رفت آب می تواند اثر گذار باشد اما نکته قابل اهمیت در روش سنتی و جدید، آبی است که بازیافت نشده و به صورت روان‌آب در این مراکز هدر می رود و به فاضلاب شهری وارد می شود و این آب دارای ترکیبات شستشو دهنده، ذرات چربی و دیگر مواد بوده که در شرایط بحران کمبود آب با تصفیه شدن می تواند مورد استفاده مجدد قرار گیرد.



رضا شایسته رییس اداره محیط زیست شهرستان قدس با اشاره به اینکه کارواش ها واحدهای آب بری که هستند فاضلاب آنها باید کنترل شود، اظهار کرد: این واحدهای پرمصرف آب جز خطوط قرمز بوده و باتوجه به اینکه واحدهای غیرمجاز در سطح شهر فعالیت دارند، آمار دقیقی از تعداد آنها نداشته و پایش و کنترل از واحدهای بزرگ و کوچک کارواش در دستور کار قرار گرفته است.

مدیریت آبیاری در فضای سبز

حجم قابل توجهی از آب در بخش آبیاری فضای سبز هدر می رود که لازم است باتوجه به بحران آب مسوولان شهری در تجهیز و بهسازی سیستم تجهیزات و تاسیسات آبیاری و مدیریت بهینه منابع آبی، تدبیر و اقدام جدی داشته باشند.

یکی از شهروندان شهرقدس ضمن گلایه مندی از اتلاف آب در آبیاری فضای سبز گفت: میزان آب مصرفی چمن های بلوار زیاد است و زمان آب دهی روزانه آب سرازیر شده از جدول ها و تنظیم نادرست سیستم آبیاری موجب شده که اسراف زیادی در این وضعیت کم آبی انجام شود و هنگام آبیاری گلها و درختان، سطح خیابان و معابر نیز شستشو داده شده و حجم زیادی آب از دست رود.

وی ادامه داد: وضعیت آبیاری بوستان ها نیز نیازمند توجه و رسیدگی بوده و برخی اوقات استخری از آب در پارک ها ایجاد می شود.

استفاده بهینه از پساب

باتوجه به افزایش جمعیت، افزایش شبکه های آبرسانی، کاهش بارش ها، پدیده خشکسالی و کاهش میزان آب منابع زیرزمینی و سطحی، استفاده از ذخایر آبی جایگزین باید مورد توجه قرار گیرد و کاربرد پساب به عنوان فاضلاب تصفیه شده منبع آبی جهت آبیاری فضای سبز و کشاورزی، صنایع و دیگر مصارف غیرشرب بوده که می تواند وارد چرخه کاربری های آب شود.

مدول یک تصفیه خانه فاضلاب شهرقدس یکی از منابع جایگزین پساب است که در سال ۹۳ با حضور معاون اول رییس جمهور افتتاح شد اما پسابی با دبی ۳۵۰ هزار مترمکعب روزانه از سیستم خارج شده و پس از خروج مجدد با فاضلاب شهری ترکیب شده و هدر می رود.

کنترل آب در قالیشویی ها

شستشوی فرش و موکت یکی از دغدغه های خانواده هاست و نکته مهم در شستشوی فرش میزان آب مصرفی است که ساعت ها مصرف می شود.

در زندگی آپارتمانی اگرچه به مراتب شستشوی فرش کاهش یافته و اغلب به مراکز قالیشویی سپرده می شود اما رشد بالای قالیشویی ها به خصوص موارد غیرمجاز و حفر چاه های اختصاصی و غیرمجاز موجب شده که مقدار آب قابل توجهی از منابع زیرزمینی استفاده شود بدون اینکه میزان مصرف ثبت شود.

استفاده از آب شرب در ساخت و سازها!

میزان آب بسیاری در ساخت وسازها هدر می رود و خسارت موردتوجهی به منابع آبی وارد کرده که می بایست نظارت های میدانی بیشتری از ساختمان سازی ها به خصوص ساخت وسازهای غیرمجاز صورت گیرید.

نوع مصرف آب در این خصوص به شکل های آب پاشی جهت کاهش گردوخاک و سطح بنا، آماده سازی ماسه و سیمان و ساخت بتن، بهداشت کارگران و شستشوی ابزار، مخازن و وسایل بوده که به دلیل مدیریت نادرست روزانه ده ها هزار لیتر آب آشامیدنی استفاده می شود.

براساس بند ۵۷-۴ آیین نامه عملیاتی و تعرفه های آب و فاضلاب، شرکت مسوولیتی در قبال تامین آب برای ساخت و ساز بنا نداشته و در صورت وجود امکانات فنی می تواند برای ساخت و سازهای واحدهای مسکونی با عقد قرارداد نسبت به برقراری انشعاب اقداماتی انجام دهد.







به نظر می رسد، قوانین و تعرفه های بهای آب مصرفی در مصارف خانگی و ساختمانی نیازمند بازنگری است تا با تدوین تعرفه های بازدارنده در احداث بنا از آب لوله کشی کمتری استفاده شود.

به طور کلی، محدودیت منابع آبی، کاهش بارندگی ها، حفر چاه های غیرمجاز، استفاده نادرست از منابع آبی جایگزین در آبیاری درختان و فضای سبز، کنترل نکردن شیرها و لوله های آبیاری در بلوارها، افزایش مصرف خانگی در فصل گرما، استفاده از آب شرب در امور ساختمانی، شستشوی خودرو کنار خیابان و کوچه ها و یا در حیاط منازل با استفاده از آب شرب، مسدود نکردن چاه های اختصاصی قالیشویی ها، عدم تجهیز واحدها و شهرک های صنعتی به سیستم تصفیه فاضلاب، شستشوی حیاط با استفاده از فشار آب، کنترل نکردن به موقع میزان مصرف آب منازل، ادارات، مراکز تفریحی و بوستان ها، هدر رفت آب در مراکز شستشوی خودرو و عدم بازگردانی و استفاده مجدد از آن نمونه هایی از اسراف و کاربرد نادرست آب در جامعه است.

به نظر می رسد، علاوه بر اجرای سیاست گزاری های کلان در کشور، تصفیه مناسب فاضلاب و استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز، نصب و استفاده از کنتورهای هوشمند، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز، افزایش میزان بازدیدها و کنترل مقدار مصرف با استفاده از دانش و فن آوری نوین، مردم نیز سهمی در مقابله با بحران کم آبی داشته که لازم است رعایت کنند.

شهروندان در استفاده از وسایل کنترل کننده آب مانند قطع کن ها و سرشیرهای اسپری کننده، اصلاح الگوی مصرف، استفاده از سیستم های نوین، روش های خودکنترلی و الکترونیکی آبیاری، استفاده از دوش های کم مصرف هنگام استحمام و کنترل هدررفت آب در کارواش ها و قالیشویی ها، استفاده از سیستم بازچرخانی آب و ترکیبات نانو جهت تصفیه می توانند جهت بهبود نحوه مصرف این منبع انرژی مهم، از هدررفت آن جلوگیری کرده و در مصرف بی رویه و صیانت از منابع آبی نقش مهمی ایفا کنند.

سمپاشی ساس



چهارشنبه 29 تیر 1401
بؤلوملر :